4A) 1997

.

1997, confrontatie doeken-installatiekunst-kijkdozen.

.

In 1997 exposeert hij een serie doeken in Antwerpen waarin hij de theorieën van het “constructief blauw symbolisme”  verwoordt: hij vermengt in dezelfde expositie de strekkingen van de meest tegenstrijdige kunsten.  Hij confronteert zijn doeken met de figuratieve, gedetailleerde en realistische kunst, met installatiekunst en met kijkdozen. Het merendeel van deze laatste zijn gemaakt naar het voorbeeld van wat reeds geschilderd is (de conceptualistische notie). De confrontatie vraagt om een symbolische lezing van het geheel.  Wat de confrontatie installatie – schilderkunst betreft, deze vond reeds plaats lang voor de introductie van de werken van Martin Eder (School der Schone Kunsten te Dresden) vanaf 2001 in Duitsland.  De visualisatie van objecten in taferelen is een beschouwing op het “Magrittiaans” concept “ceci n’est pas une pipe” (dit is geen pijp.)  Deze objecten in het echt opzetten in dozen herbevestigt echter: “maar dat is wel degelijk een pijp!” Wat betreft het “dit is geen pijp” concept stelt het “blauw symbolisme” een alternatieve lezing voor door het beeld in ere te herstellen: “Men kan zandkastelen bouwen terwijl men weet dat zij niet zo lang zullen overleven als hun beeld of zelfs hun foto. Zij zijn het beeld van de korte duur van ons eigen leven. Elk spel heeft een beginnende en psychologische belang. Elk wezen brengt zijn eigen vluchtigheid met zich mee. De schijnbare tegenstrijdigheid van het beeld is zijn prototype te kunnen overleven: het zandkasteel zal allang zijn verdwenen, het kind dat het gebouwd heeft is een grijsaard geworden en het enige dat zal overblijven zal een fragiele en vergeelde foto zijn: een beeld van een kind dat een zandkasteel bouwt . . . “ Dus wordt het thema van het geheugen en de tijd in die tijd reeds als vanzelfsprekend bereikt: het zandkasteel zal niet meer dan enkele uren meegaan, de kindertijd slechts enkele jaren, de foto of de tekening zal het misschien een eeuw uithouden en de schilderij, uitgevoerd met technieken die dateren van voor het impressionisme, misschien enkele eeuwen. Natuurlijk is de installatie die van een echt zandkasteel.

.

scan 003scan 001scan 002

Zwin”, olie op doek, copyright Eric Itschert

Advertenties